تصویر برند دیدگاه فعلی مشتریان در مورد یک نام تجاری است.
میتوان تصویر برند را به عنوان یک مجموعه منحصربهفرد از ارتباط بین ذهنیات مشتریان هدف تعریف کرد. حاکی از آن است که نام تجاری در حال حاضر چه ویژگیهایی دارد. این مجموعهای از باورها در مورد یک نام تجاری خاص است. به طور خلاصه، میتوان گفت چیزی جز ادراک مصرفکنندگان در مورد محصول نیست. این شیوهای است که یک نام تجاری خاص در بازار جایگاه یافته است. تصویر نام تجاری انتقال ارزش عاطفی است نه فقط یک تصویر ذهنی. تصویر نام تجاری چیزی جز شخصیت یک سازمان نیست. به نوعی مجموعه ارتباطات و مشاهدات یک سازمان توسط افراد خارجی است. تصویر برند باید ماموریت سازمان و چشمانداز آن را برای همه برجسته نماید. عناصر اصلی یک تصویر برند مثبت عبارتاند از لوگوی منحصربهفرد که منعکسکننده تصویر سازمان باشد، شعاری که کسبوکار سازمان را مختصرا توصیف کند و علامت برند که دربردارنده ارزشهای کلیدی است.
- تصویر برند یک عقیده کلی در ذهن مصرفکنندگان است که تمام منابع در شکلگیری آن نقش داشتهاند. مصرفکنندگان ارتباطات مختلف با نام تجاری برقرار میکنند و بر اساس این ارتباطات، تصویر برند را شکل میدهند. تصویر برند بر اساس برداشت شخصی افراد شکل میگیرد. ولوو با ایمنی همراه است. تویوتا با اطمینان همراه است.
- ایده پشت تصویر برند این است که مصرفکننده تنها محصول یا خدماتی را خریداری نمیکند بلکه تصویر مرتبط با آن محصول یا خدمات را نیز دریافت میکند. تصاویر نام تجاری باید مثبت، منحصربهفرد و آنی باشند. تصاویر برند میتواند با استفاده از ارتباطات برند مانند تبلیغات، بستهبندی، شعار و دیگر ابزار تبلیغاتی، و غیره پررنگتر شود.
- تصویر برند سبب انتقال ویژگیهای محصول به مشتریان به شیوهای منحصربهفرد و متفاوت از رقبا است. تصویر برند متشکل از مجموعههای مختلف در ذهن مصرفکنندگان از جمله مزایا و ویژگیها است. ویژگی برند ارتباطات کاربردی و ذهنی است که مشتریان با برند دارند که میتوانند عینی و یا مفهومی باشند. مزایا منطق تصمیمگیری برای خرید است. سه نوع مزیت وجود دارد: مزایای کاربردی – چه کاری را بهتر از دیگران انجام میدهید؟ مزایای احساسی – چگونه احساس بهتری در من ایجاد میکنید؟ مزایای منطقی / پشتیبانی – چرا به شما بیش از دیگران ایماندارم؟ ویژگی برند ارزیابی کلی مصرفکنندگان از یک نام تجاری است.
- تصویر برند خلق نشده است بلکه خودبهخود شکلگرفته. تصویر برند شامل جذابیت محصولات، سهولت استفاده، قابلیت، شهرت، و ارزش کلی است. تصویر برند در واقع محتوای برند است. زمانی که مصرفکنندگان محصولی را خریداری میکنند، آنها تصویر آن را نیز میخرند. تصویر برند بازخورد عینی و ذهنی مصرفکنندگان زمان خرید محصول است. تصویر برند مثبت فراتر از انتظارات مشتریان عمل میکند. تصویر برند مثبت باعث افزایش حسن نیت و ارزش برند یک سازمان است.